English

Aktuality

Divadlo: Stařeny byly zrozeny pro Moravu

Naše představení Stařeny jsme hráli už mnohokrát, ale ještě se nám nedostalo tak vřelého a upřímě nadšeného ohlasu, jako na divadelním festivalu v Hodoníně. A nejen během představení, kdy publiku neunikl ani jediný fór, ale i po jeho skončení, kdy následovala hodnotící debata s pořadateli, studenty FAMU a DAMU, a ostatními diváky. Měli jsme to potěšení si vyslechnout komentáře typu: „ Konečně velmi silné a aktuální téma, které není vůbec nereálné, právě naopak“, „ Skvělý scénář a režijně dobře zvládnuté, královsky jsem se bavila“, „ Bezkonkurenčně zatím nejlepší a nejoriginálnější představení festivalu“, „ Oceňuji, že jste se nesnažili vzbudit soucit a servírovali nám vše přímo, bez obalu. Když jsem četl, o čem hra je, netušil jsem, že to tam skutečně dotáhnete. Už chybělo jen mezi diváky ta žebra vzít a nechat je se zakousnout“. Fotografie jsou z představení v Brně, které následovalo druhý den po Hodoníně.

REFLEXE

Pohled na zajímavé prostorové řešení jeviště, kde stál klavír s pianistou a ženský sbor, dával ještě před příchodem samotných herců na scénu tušit, že se jedná o hudebně pojaté představení. Vzápětí na pódium vstoupila stařena, která se u připraveného mikrofonu pustila do vyprávění monologu na téma otřesného a diskriminujícího chování mladých lidí vůči staré generaci. Uvedla tak problematiku, které se celá hra věnovala.

Mezigenerační konflikt se v průběhu hry přehupoval v cosi neskutečně vyhroceného, co je jen těžko popsatelné. Prezentovala jej jednak zpravodajská relace, ve které se divák dozvídal o otřesné politické straně zaujaté proti seniorům a jednak pohled několika starých dam. Představení nám s postupem času poskytlo svědectví o zcela mimořádných událostech vyplývajících z fatální diskriminace starých lidí. Vláda mladých, odepření lidských práv a později i otevřená likvidace nakonec zvítězila. Ve hře se objevily chladnokrevné vraždy a dokonce i kanibalismus.

Celá inscenace byla pojata jako sociální divadlo s vyhrocenou formou, která se na divadelním festivalu Hobblík a Mumraj! za poslední roky podle mě neobjevila. Členové souboru se běžně domlouvali přímo na jevišti o dalším průběhu hry. Zajímavý tak byl nekonvenční způsob zapojení publika do hry.

Bezprostředně po zhlédnutí mi na mysl vyplývala jen dvě slova – šok a bizarnost. Vzhledem k tomu, že jsem se s takto pojatým druhem představení ještě nesetkal, nebyl jsem schopen utvořit si na něj ucelený názor. Nemohl jsem však myslet na nic jiného a po intenzivní úvaze a především po rozborech s odbornou porotou jsem si uvědomil, že ta nevšední podívaná je vrcholem ryzí divadelní tvorby. Dominantním zájmem zde nebylo poskytnout diváku zábavu, nýbrž spojit jeviště s hledištěm do kompatibilního celku. Primární cíl představoval touhu užít si maximálně radost z vytváření něčeho tak krásného jako je umění. Myslím, že není příhodné snažit se poukazovat na klady a zápory divadelního zpracování. Jedná se totiž o soubor složený z klientů organizace Rozkoš bez rizika, která se věnuje především ženám pracujícím v sexbyznysu. Představení je velmi výjimečné, ale své místo na festivalu nalezlo zcela bez pochyby.

Filip Vykoukal

Testování veřejnosti

Jako každý rok, i letos budeme testovat veřejnost na HIV. Navštívíme několik festivalů a testovat se bude i na našich poradenských centrech v…
celý článek

17. prosinec 2017 pod červenými deštníky

Na násilí páchané na ženách a mužích poskytujících sexuální služby jsme v neděli 17. prosince 2017 upozornili happeningem na Palackého náměstí v Praze.…
celý článek

Slavnostní ples k 25. výročí R-R

ROZKOŠ bez RIZIKA uspořádala při příležitosti 25. výročí založení organizace slavnostní ples, který se konal 1. dubna 2017 v KD Domovina pod záštitou…
celý článek